Határtalanul 2022

Határtalanul! kiránduláson a zalakarosi Mórások
Egy sikeres pályázatnak köszönhetően 4 napos kiránduláson vehettünk részt Szlovéniában és Horvátországban.
Történelmi emlékhelyeket kerestünk és a magyarság kulturális, történelmi értékeinek nyomába eredtünk.

Izgalommal telve gyülekeztünk az iskola előtt egy szép tavaszi napon. Rövid utazás után máris Szlovéniában találtuk magunkat. Lendva a szlovéniai magyarság szellemi központja. Megnéztük a várkastély kiállításait, de a városról készült bemutatkozó kisfilmmel kezdtük, majd végignéztük mind az állandó, mind az időszaki kiállításokat. A legemlékezetesebb Zala György szobrászművész emlékszobája volt. Ő Lendva híres szülötte, és most már mi is tudjuk pontosan, hogy fővárosunk Hősök terén is az ő alkotásait láthatjuk. Gyönyörű kilátás tárult elénk a Szentháromság-kápolnától, ami még a szőlőhegyeknél is nagyobb magaslaton áll. A kápolna történetéről Marika néni tartott előadást. Különlegessége a kápolnának, hogy Hadik Mihály törökverő kapitány múmiája látható egy üvegkoporsóban. A városban kívül-belül megcsodáltuk a Makovecz Imre által épített kultúrpalotát.

Makovecz Imre tervezte kultúrpalota előtt a 7. osztály – Lendván
A dobronaki Orchidea Farmon (is) rengeteg információt kaptunk. A délutánt a Bacónaki tónál és az azt körül ölelő energiaparkban töltöttük. Különleges látvány volt a víz nélküli tómeder, ritkán láthatunk ilyen rekonstrukciós munkálatokat. Őrimagyarósdon vártak bennünket szállással.

A Zrínyi obeliszk koszorúzása Felsőzrínyifalván

Varasdon a vár előtt
Varasd mintegy 200 évig Horvátország fővárosa volt. Városnézésünk során felkerestük az Erdődyek várkastélyát és sétáltunk a belvárosban. Itt találjuk a Megyeházát, a Draskovics Palotát, a székesegyházat és a gyönyörű városházát is. Felsőzrínyifalván megkoszorúztuk azt a Zrínyi-obeliszket, amelynek eredetijét Csáktornyán, a Muraközi Múzeum udvarán tekintettük meg.
A samobori szálláshelyen hajtottuk álomra fejünket.
A 3. nap ismét buszra szálltunk és irány a tengerpart: A „Magyar Tengerpart”. Fiume – 110 évig a Magyar Szent Korona része volt. Fiume (Rijeka) mellett Abbázia (Opatija) volt magyar üdülőhely a Kvarner-öbölben. Sétát tettünk a híres Lungomaren, A legpatinásabb monarchia korabeli épületek helyezkednek el a sétány mentén. Lovranban Feszty Árpád emléktábláját néztük meg. Sétálunk a tengerparton és felkeressük a Hotel Palace Bellevue-t, amely Markusovszky Lajos 1848-49-es tábori főorvos utolsó lakhelye volt. Emlékét tábla őrzi a szálloda falán. Fiume történelmi belvárosában is jártunk, megnéztük a kikötőt és a magyar feliratú kikötő bakokat, a színház épületét kívülről, és még jónéhány magyar történelemhez kötődő épületet, pl. az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Rt. székházát.
A tersattoi várból gyönyörű kilátás tárult elénk: az öböl, a hegyek, hajók látványa bűvölt el bennünket.
Rövid utazás után érkeztünk  - szó szerint – a tengerparti szálláshelyünkre, hiszen a szobák ablak, terasza a tenger felé nézett és a hullámoktól csupán egy utca választott el bennünket. A vacsora után a hosszú partszakaszon sétáltunk. Kövek, kavicsok, víz, csillagok, telihold, hegyek, szigetek, strand,…. Mindenki gyönyörködhetett valamiben.

Zágráb – Szent István székesegyház
A crikvenicai tengerpartot elhagyva Zágráb felé vettük az irányt. A fővárosban városnéző sétán veszünk részt: Szent István kápolna, székesegyház, amit a felújítási munkálatok miatt csak kívülről csodálhattunk meg. Az idegenvezetőtől rengeteg ismertetőt kaptunk az útunk minden állomásán, így Zágrábban is. Jártunk a halpiacon is, ami szintén egy különleges látnivalót adott a hetedikeseknek. A Káptalandombi városrészből átsétáltunk a Felsővárosba, itt találjuk a Jellasics-teret, valamint a Szent Márk-teret a Szent Márk templommal, rajta Horvátország és Zágráb címerével- Zsolnay porcelánból. Egy kis szabadprogram után újra felkerekedtünk és hazafelé vettük az irányt.
A hagyományosnak nem mondható kirándulást mindenki örök élményként és emlékként tartja számon. Nagyon sok helyen jártunk, rengeteg információt kaptunk, ezeket az ismereteket több tantárgynál is kamatoztatni tudjuk, mint földrajz, biológia, művészettörténet ismeretek.
Kívánjuk a következő 7. évfolyamosoknak, hogy nekik is hasonló élményben legyen részük.